De nyeste opskrifter og tips




Dild-olie

Print Friendly and PDF
Man kan vist ikke rigtig læse opskrifter, hverken på nettet, eller i ugebladene, i disse tider, uden at støde på dild-olie. Jeg har lavet dild-olie, det er faktisk aldrig faldet mig ind før, fordi dild er så skrøbeligt. Jeg har derimod lavet basilikum-olie, persille-olie, endda kørvel-olie og citron-olie, efter samme princip som her. Det er forskelligt, om jeg har siget (gennem klæde) eller ej, det gjorde jeg i dag.
  • 2 bdt eller potter dild
  • 2 dl rapsolie (jeg brugte en af hvid raps, jeg har købt i Irma)
  • salt, citron eller andet, efter smag
Nip dildtoppene af kvistene- bladene af de andre krydderurter og blend krydderurt med olie, ved højeste hastighed, et par minutter. Sigt olien evt. gennem et klæde, eller brug den med krydderurtegrumset i. Laver man citronolie, som jeg har på fornemmelsen, bliver det næste nye, river man det gule af ctironskallen i olien, lader det stå et døgn før man sigter det. Det tager rigtig lang tid, for olien at løbe gennem klæde, flere timer op til 6 timer, faktisk.

 Man kan bruge olien i supper, hvor man kommer et par dråber i og rører rundt, så vil krydderurteolien, lave små grønne perler i suppen, da olie som bekendt altid flyder oven på. Man kan også dryppe olie på en tallerkenen som pynt, ved servering, smøre det på brød, eller hvad man finder på.

Anne

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det er afgjort et forsøg værd. Og ikke besværligt, det tager bare lang tid for olien at løbe igennem klædet, som jeg også skrev.

      Slet